Milí motorkáři, motorkářky.

V tomto příspěvku bych Vám chtěl přinést trochu světla v motocyklové terminologii. Nechci v žádném případě dělat žádné odborné polemiky a diskuse, ale docela obyčejně přiblížit těm co v tom nemají zase až tak jasno, základní pojmy tohoto názvosloví.

Nečerpal jsem z žádných odborných pramenů (možná k mojí škodě), ale použil jsem pouze to co mne naučili ve škole. Jen doufám, že jsem si to dobře zapamatoval. Jakékoliv připomínky budu akceptovat a popřípadě je samozřejmě doplníme.

Doufám, že Vám tato rubrika bude alespoň částečně ku pomoci.

Váš Scholastik Savana 😉

ABS

Anti-blocking-systém, je systém který funguje na principu přerušovaného brzdění. V podstatě přerušovaným bržděním nezpůsobí zablokování kola a následný smyk. Lepší následnou přilnavostí docílí kratší brzdné dráhy.

AIRBOX

Prostor před karburátorem kde se kumuluje vzduch, proudící ze vstupních náporových otvorů, před vstupem do karburátoru.

AKUMULÁTOR

Slouží k akumulování – “uskladnění” energie potřebné k provozu motocyklu. Některé starší a současné sportovní motocykly jej nepoužívají z důvodu hmotnosti a energie potřebná k nastartování se vytváří “magnetem” (viz magneto). Mohou být olověné, ale i gelové v kterých se nepřelévá elektrolyt při extrémním zacházení se strojem.

AKUSTICKÝ TLAK

Hodnota která slouží k měření hluku vycházejícího z našich upravených výfukových koncovek. U nás v Čechách doposud zanedbávaná, leč v zahraničí – nepodceňovat!

ALARM

Na motocyklu lze na něj napojit hlavní přívod od baterie, reaguje na pokles napětí v elektroinstalaci (startování o kterém majitel neví), přerušení vedení (má náhradní zdroj), náklonové čidlo (zapamatuje si polohu i na bočním stojánku a aktivuje se při narovnání motocyklu), a dokonce start s originálním klíčem bez deaktivace alarmu ho spustí. Nicméně na bleskový náklad stojícího motocyklu na ulici do dodávky čtyřmi chlapy je i alarm krátký.

ALTERNÁTOR

Náhrada dynama, vytváří elektrický proud nutný k provozu vozidla. Podle jeho hodnot můžeme na vozidlo přidat různé spotřebiče, popř. další osvětlení.

BLATNÍK

Tak tady zase snad není co vysvětlovat. Je to zařízení poměrně jednoduché sloužící k tomu abychom nemuseli moc leštit prsa motoru a abychom mohli dráždit ty co jedou v dešti za náma, když ho nemáme.

BLINKR

Je totéž co směrové světlo, proto doporučuji nalistovat další odstavec.

BLOK MOTORU

je to v podstatě obal ve kterém jsou “střeva” našeho pohonnýho agregátu. Po jeho rozpůlení zjistíme, že nám toho ke složení nějak moc přebývá, takže pozor na rozborku-sborku.

BOWDEN

Tento snad není třeba moc představovat, snad jen tolik, že v bowdenu chodí lanko, kterým je mechanicky ovládáno nějaké zařízení. Je to spirála z ocelového drátu potažená umělou hmotou, dnes nezřídka vyplněná např. silikonem pro snížení tření.

BRZDY

Tyto by zasloužily samostatnou kapitolu, ale snad se mi je podaří popsat pár slovy. Vynechme první mechanické špalíčkové brzdy na středověkých kočárech, přeskočme i třecí gumové špalíčky a začněme bubnovými brzdami. Na excentru umístěné ramínko s kovovou destičkou potaženou materiálem zvyšujícím tření uvnitř bubnu působí síla a tlačí třecí plochou na vnitřek bubnu. Tím přibrzďuje kolo. Dále jsou brzdy kotoučové, kde místo bubnu je na ráfku kotouč a na vidlici připevněn třmen. Ten je nasunut na kotouči a uvnitř něj jsou brzdové destičky na které působí hydraulický tlak a jsou přitlačovány na kotouč.

CELKOVÁ HMOTNOST

Je ta, která obsahuje pohotovostní (většinou výrobců uváděná hmotnost motocyklu s náplněmi) a užitečnou, která znamená tu váhu kterou motocykl uveze (je v ní započítána hmotnost řidiče i spolujezdce a zavazadel. O hmotnosti posádky nepolemizovat, je zažitá 80+80 kg.

CÍVKA

Je zařízení které nám umožňuje získat z napětí 12, event. 6V, které je v elektroinstalaci vozidla, napětí vysoké, potřebné k vytvoření jiskry na zapalovací svíčce. Obsahuje primární vinutí a sekundární. Na “primáru” je již zmíněné nízké napětí a na “sekundáru” zase naopak to několikanásobně vyšší.

DEKOMPRESOR

Zařízení sloužící ke snadnějšímu nastartování motoru, zejména s větším obsahem a většího kompresního poměru. Může být automatický, aktivován startovací pákou, elektronicky, nebo pomocnou páčkou na řidítkách. Ta se zmáčkne při startu a jakmile se motor protočí, uvolníme ji.

DESMO

Druh rozvodu (viz rozvody). Jedná se o jednodušší systém, kde jsou ventily přímo ovládány vačkou. Z hlediska životnosti nedosahují takových výsledků jako jiné rozvody, ale jsou velmi oblíbeny u italských strojů a navíc může být motor lehčí a točivější, protože neobsahuje tolik součástek.

DIFUZER-DIFUZOR

Je zúžené hrdlo před vstupem do karburátoru,kde proudí vzduch a mísí se s benzínem před vstupem do válce a díky zúžení získává potřebnou rychlost k plnění spalovacího prostoru (viz spalovací prostor). Ústí v něm také tryska,která rozprašuje palivo.

DUAL BRAKE

Česky možno nazvat snad dvojí brzdy, je systém propojení předního a zadního brzdiče obsahující rozdělovač brzdného tlaku, který jej dělí v určitém poměru na obě kola a také nám způsobí to, že když zabrzdíme jednou brzdou, automaticky se nám přibrzdí i ta druhá. V tom daném poměru. Mezi motocyklisty věčně diskutované téma.

DUŠE

O duši je možno mluvit jak v souvislosti se samotným jezdcem (nedejbože když ji vypustí), tak v souvislosti s koly, potažmo pneumatikou. Dnes se sice v hojné míře užívají bezdušové pneumatiky se speciálními ráfky, ale spousta motocyklů má ještě duše. Plní se jak obyčejným vzduchem, tak speciálním plynem, který zajistí za všech provozních teplot konstantní tlak v pneumatice. Vzduch se jak známo za zvyšující se teploty roztahuje. Při přehuštěné pneumatice není přilnavost k vozovce správná a řidič by z tohoto důvodu mohl vypustit i svoji duši.

DYNAMO

Zařízení sloužící k výrobě elektřiny potřebné k provozu vozidla. Dnes nahrazováno alternátory, které jsou vybaveny usměrňovači a jsou i menších konstrukcí, při zachování dodané energie.

ELEKTRIKA-ELEKTROINSTALACE

Kabelový rozvod od zdroje proudu a napětí ke spotřebičům. Zkrátka a dobře dráty co vedou různě po motorce,který když jednou rozpojíme,nebo omylem přerušíme,tak už v životě nikdo nepřijde na to,kam kterej připojit.

EXCENTR

Od slova centr-střed a ex-mimo. To znamená vyosené náběhové plošky pro vahadla ventilů. Takzvané vačky. Takže při rotaci hřídele tyto excentry nadzvedávají buď samotné ventily,nebo vahadla ventilů. Záleží na druhu rozvodu (viz rozvody)

FILTR

Známe buď papírový, látkový, molitanový, drátěný a slouží k zachytávání nečistot a zabraňuje jim vniknout do válce. Při vniknutí dovnitř hrozí zadření pístu a následný kolaps. Jelikož i sebenevinnější smítko se speče a udělá nám ve válci šlamastiku. Máme i přímé filtry, speciální, které mají větší propustnost vzduchu, při zachování filtračních schopností. Mají také větší životnost a dají se prát (bacha, Vizír nebrat).

FÍBR

Materiál připomínající tvrdý papír ze kterého se dělá, resp. dělalo těsnění motoru, mezi kartery a všude tam, kde by moh pronikat olej ven (motorová skříň, převodovka, poloosy u aut…).

FELACE

……pardon, to sem nepatří, popletl jsem to……

GUFERO

Těsnící kroužek který má zamezit úniku kapaliny kolem točícího se hřídele. Je potažen gumou, naražen, či nalisován v otvoru a pružina uvnitř gufera obepíná točící se hřídel.

GARÁŽ

Místo, kde po vyjetí motocyklu, popřípadě pokud je garáž velká i s motocyklem,je možno pořádat motorkářské dýchánky, aniž by hrozil pozvracenej koberec.

GALON

Americká dutá míra, kterou americké duté hlavy označují obsah nádrže.

HOUKAČKA

Je zařízení bez kterýho se neobejde žádný motorista. Slouží nám k upozornění kolemjdoucích slečen a dam na to, že jedeme na super motorce a velmi nám to v tý kůži sluší. Ti kterým to sluší opravdu velmi, přidávají si na svoje stroje ještě další, ba i melodické a laděné trubky.

HALOGEN, HALOGENOVÁ ŽÁROVKA

Žárovka která má na rozdíl od obyčejné větší svítivost při menším odběru proudu.

HLAVA

Zde není myšlena hlava řidičova nýbrž hlava motoru. Je usazena na válci a obsahuje otvory pro zapalovací svíčku či svíčky, ventily výfukové, sací a kanálky pro tyto. Taky pokud je motor chlazen kapalinou, samozřejmě i dutiny pro její cirkulaci. Může obsahovat dekompresor (viz dekompresor).

CHLADIČ

Je to vlastně radiátor, jenže nám neslouží teplo z něj vyzařující, ale náš motor, který je chlazen kapalinou, v chladiči, potrubí a kanálcích kolující, udržuje v mezích provozní teploty. To je ale hrozná věta…..

INJEKTOR

Vstřikovač pěkně česky, vstřikuje palivo řízeně do spalovacího prostoru .

JÍZDA

Tak toto je téma docela zajímavý. K našemu zájmu nejbližší asi jízda na motorce. I když – dámská jízda, pánská jízda, Huláni měli taky svoji jízdu, zkrátka jízda na motorce je to co nás přivádí do stavu blaženosti a je leckdy nadřazena i sexu…

KARBURÁTOR

Srdce našeho miláčka. Tady se připravuje chutná krmě do „žaludku“, a aby byl výkon optimální, musí být i činnost karburátoru stoprocentní. Tvrzení, že je „zasranej“ karburátor může být pravdivý a občasná kontrola vzduchovací a palivové trysky nám může být jedině ku prospěchu, obzvláště natankujeme-li u NO NAME benzínový pumpy. Voda a zvláště špinavá prodaná jako Power Racing 98 oct., nám může velmi znepříjemnit jízdu.

KARTER

Zde pozor a neplést si pojem se jménem Jimmyho Cartera. Pravda, jejich netěsnosti a následný únik tekutin by mohly zavádět, ale opravdu spolu nemají dočinění. Karter je slangový výraz pro víko-blok motoru.

KLIKOVÝ HŘÍDEL

Někdy nesprávně jmenován jako „kliková hřídel.“ Je hřídel v motoru, na kterým jsou uchyceny ojnice přes ojniční ložiska s písty na koncích. Jelikož je hřídel pravidelně „zalomen“,chodí ojnice v rytmu který jim tento určuje. V podstatě to znamená, že když píst dostane „pecku“ od výbuchu ve spalovacím prostoru, hne se směrem dolů a tlačí na ojnici. Tato zase na zalomený klikový hřídel a ten se roztáčí. No a to je celý. Pokud je válců-pístů-ojnic-a zalomení na hřídeli víc, jedná se o víceválcový motor, nebo nám někdo ztropil vylomeninu a z jednoválcovýho „bucharu“ nám přes noc vytvořil lokomotivu.

KOMPRESNÍ PROSTOR

Je místo v hlavě hned za malým mozkem…….kecám! V hlavě motoru, kde vzniká obrovský tlak díky pístu jdoucímu nahoru. Tady se směs stlačí a po výbuchu opět žene píst dolů.

KOMPRESNÍ POMĚR

Není jak by se mohlo na první pohled jevit velmi těsný vztah s naší milenkou, ale právě hodnota udávající velikost kompresního prostoru.
Snížením a zabroušením hlavy docílíme větších tlaků, většího kompresního poměru a větší pravděpodobnosti že přežijeme velký třesk motoru ve vysoký rychlosti o pár setin vteřiny.

KLUZÁKY

Kluzáky na předních vidlicích, toť velmi často probíraný téma. Většinou první co i při menší havárii dostane ránu. Trubky jsou choulostivý i na síly vyvíjený při nácviku jízd po předním kole, tzv.: demaskování kdy si zaručeně rozbijeme „masku“ a i gufera těsnící tlumičový olej a zamezující jeho úniku, jsou poškozována od natvrdlých mušek, který k nám na kluzáky přiletěly umřít. Čistěte je co nejčastěji a k nácviku demaskování používejte kamarádův stroj. Za rohem, aby na vás neviděl.

LANKO

Tady snad netřeba cokoliv dodávat, snad jen že slouží k ovládání pohyblivých částí, který zrovna “nejsou po ruce”. Například ovládání sytiče, karburátorových klapek, u starších moto brzdových čelistí, popřípadě k odpálení pyropatrony sedadla spolujezdce.

LOŽISKO

Tady je výklad trošku obsáhlejší. Ložiska známe například kluzná, kuličková, válečková, kuželíková, jehličková a možná klidně ještě taky úplně jiná, všechna ložiska ale mají svoje opodstatnění. Jejich název nám napovídá jak fungují a do jistý míry i jaký je jejich užití. U všech samozřejmě platí – kdo maže , ten jede. Mimo řidiče samozřejmě. Malý příklad užití: kluzná – ojnice dvoutaktních motorů (mazáno směsí benzínu a oleje),jehličková – klikový hřídel vs. sedlo ojnice, válečková – …nevím, možná sekundární převod zadního levého náhonu na pohon planetového kola buldozeru?! Kuželíkové – hlavové složení (dotažením vymezujeme vůle v řízení)

MOTOR

Tak do tohohle tématu se mi moc nechtělo. Je to moc psaní a mnoho uštěpačných otázek. Viz.: dvoutaktní diesselové motory. Začnu tedy těmito. Věřte nebo ne, ale opravdu jsou, sice na vymření, ale jsou. Fungují stejně jako benzínové, jen palivo je jiné. Používaly se v malotraktorech (na vesnicích ještě pořád prdí), v lokomotivách (vím že když napíšu v Rusku, spousta vás mne pošle “někam”, protože jste tam nebyli a myslíte si,že si z vás utahuju) a v některých tzv. Stabilních motorech. Nu což, zmínit jsem je musel. Dále, a tím jsem vlastně měl začít tak to napravím. Motory dělíme na zážehové a vznětové. Zážehové se holt zažehují, tak mají zapalovací svíčku a vznětové ji nepotřebují. Vznítí se samy. Tlakem. Tedy nejde o stigmata, vznítí se směs ve válci. Dále jak už bylo naznačeno, dělíme tyto na čtyřtaktní a dvoutaktní. Čtyřtaktní motory mají pro mne libozvučnější zvuk, jelikož sání – komprese – expanze – výfuk, jak říkal náš pan profesor Kubát, krematorium, místo slova výfuk, mi zní libozvučněji. Vyplývá z toho že tento motor se klepe na čtyři doby. U dvoutaktů probíhají vždy dvě doby zároveň. Na jedný straně se směs nasává při pohybu pístu nahoru a zároveň se před pístem stlačuje. Jakmile proběhme zážeh či vznícení, pohyb je opačný a to co bylo nad pístem se rozpíná a žene píst dolů, to co bylo dole se kanálkama přemísťuje nad píst a to co je spáleno, po vyfouknutí dýcháme. Uffff.

MAZIVO

No a je tu zase choulostivý téma. Maziva jsou vyrobena buď na minerální bázi, tj. přírodní, nebo syntetická. Zase můžeme polemizovat o tom, jestli je vhodnější minerál nebo syntetika. Obecně je nejlepší dát na doporučení výrobce motocyklu a toho se držet. Může být na škodu chtít dát svému mazlíčkovi lepší olej ( místo 10W40 třeba 0W40), protože olejová náplň je společná pro motor,převodovku i spojku. A konkrátně tato může s olejem nižší viskozity klouzat. Mazivo však není jenom olej, ale i vazelína (mazací tuk). Tyto dělíme taky do několika skupin, ale já to shrnu ze stolu – hlavně mažte a čím víc se tuk táhne, tím je lepší 🙂

MAGNETO

Zařízení k výrobě energie potřebné pro start a provoz motocyklu. Když nemáme v moto akumulátor s akumulovanou energií pro start motoru, musíme ji vyrobit. Roztočením setrvačníku (startovací pákou, nebo tlačením z kopce či do kopce) s el. vinutím, se nám vytváří nízké napětí, které nám cívka indukuje na vysoké napětí a toto přivedeme na svíčku…….a jedeme!

NÁBOJ KOLA

Nejedná se o5 o výbavu cykloteroristy, nýbrž o věc, kterou prochází oska s ložisky ukotvená do vidlice ať přední, či zadní. Na tomto náboji také končí, nebo začínají (z pohledu Australana), dráty výpletu kola, eventuelně u kol z lehké slitiny (elektrony neexistujou!), paprsky.

NÁDRŽ

Sem tankujeme tu životodárnou tekutinu pro našeho oblíbence. Bývá umístěna ponejvíce mezi nohama ( pozor, opět nezaměňovat s milenkou), v některých případech pod sedlem, či v rámové trubce. Je-li stav nouze a nádrž chybí, vede hadička ke karburátoru z PET lahve na zádech řidiče.

NICASIL

Bác ho! Speciální povlak stěn válce, který vykazuje daleko lepší kluzné, mazací a chladící vlastnosti než běžně používaný kov. Stačí?

NOS. Nitrous-Oxide-System

Jedná se o takzvaný “Rajský plyn”. Pro šťouraly – nikoliv z rajčat která zůstala na silnici po stávce italských zemědělců, ale o plyn N2O. Takže dva díly dusíku a jeden kyslíku. Tato “zabíjačka” funguje tak, že když vstříkneme…… ale to tady asi vysvětlovat nebudu. Zkrátka a dobře tato věcička v tlakové lahvi nám dokáže zvednout výkon našeho motoru i o 100%. Jasně že se všemi svými PRO a PROTI. Je sice krásný, že odletíte z křižovatky jako balistická střela namířená do ložnice Saddámovy, ale s většími tlaky a rázy zase motoru mnoho neprospějete. Takže – pozor na NOS!

OLEJ

“Kup olej!” Volala za mnou ta u který bydlím ve svým bytě. Jasně, ale jakej? Říkám si v duchu a přemejšlím. Jistě měla na mysli z oliv, protože ten je teď u nás IN. Udělám ze sebe hlupáka v jejích očích a ze společnýho rozpočtu koupím k rohlíkům a rumu, Castrol. Do motorky a vlastně do každýho spalovacího motoru bychom měli dát to, co předepisuje výrobce. Jasný je nám to, že výrobce stroje spolupracuje s určitým dodavatelem, značkou. Myslím ale, že na značce až tolik nezáleží. Důležitý je, zachovat viskozitu (viz viskozita – pozor, nezaměňovat s Kozzitou, nebo nedejbože s vis kozy tou) Tady bych asi neexperimentoval, jelikož náplň oleje je společná jak pro motor, tak pro spojku, převodovku a tady by mohl nastat například prokluz lamel při jiné hustotě oleje.

Já třeba měním olej každej rok i s filtrem, byť někdy ani těch svých standardních – ročních 500 km nenajedu. Někdo se drží hesla měnit na podzim, výhoda je ta, že oxidace látek v oleji, provozem vytvořených, neprobíhá po dobu zimního klidu v motoru. Nevýhoda zase ta, že se může srážet vlhkost v motoru při změně teploty v místnosti nebo v prostoru kde je hrkač zaparkovanej.
O oleji by se toho dalo napsat jistě hodně, ale jdu na oběd a navíc píšu zadarmo, takže oleje stačí.

OTÁČKOMĚR

Tak tento přístroj nám dává zprávu o tom, jak rychle se nám točí motor v souvislosti s protáčejícíma se očima příslušníka dopravní policie, stavějícího nás za rychlou jízdu. Bývá elektronický (ne ten polda), nebo mechanický (jako polda). Tento údaj je důležitý zejména pro Plastomily, jelikož ti se honí za otáčkama a jejich stroje prahnou po tom, aby byly uječenější než ostatní.

OZUB

Ozub není výkřik senilního důchodce nad ztrátou posledního zubu, ale zařízení třeba v převodovce, který slouží například k přenášení síly. Dejmetomu mezi hnací a hnanou hřídelí, v rozvodech ventilů atd. Atd. píšu schválně, páč si už nemůžu na nic jinýho vzpomenout.

OBLOŽENÍ

Samozřejmě v souvislosti s obložením, byť před obědem, nehovoříme o chlebíčcích, nýbrž o brzdovém obložení. Dříve se vyrábělo z Osinku, neboli Azbestu. Ten je jak známo zdraví škodlivej. Přišlo se na to tak, že se podél silnic semtam našel mrtvej chodec. Tak se dnes nahrazuje jinými směsmi (to je zase slovo…), který drhnou ale taky jako prase. A to je cíl. Drhne – brzdí.

OHC, OHV

Tak toto jsou některé druhy rozvodů. Viz ROZVODY. Teď nevím jestli se trefím do těch zkratek, ale myslím, že OHV (OVER-HEAD-VALVES) je rozvod s visutými ventily v hlavě válců ovládaných zdvihacími tyčkami a OHC (OVER-HEAD-CAMSHAFT) naopak s vačkovým hřídelem na hlavě válců.

OJNICE

Ojnice je to, co spojuje píst s klikovkou. Výbuch tlačí píst dolů, ten tlačí na ojnici, ta zase tlačí na čep klikovky excentricky uloženej a tím vytváří točivý pohyb. Je to velice namáhaná část motoru, takže moc netlačte na pilu při jízdě.

PLASTY

Slovem plasty označujeme v motorkářský terminologii věc, kterou většinou rozbijeme ještě dřív, než se na motorce pořádně svezeme. Mají svoji výhodu v tom, že jsou lehký a levný. Nevýhodu v tom, že jdou jako první. Dají se lepit, stříkat a to je asi tak všechno.
Pojem „plasťák“ je hanlivá přezdívka těch, co maj rádi spíš silniční a sportovní motorky. Nejznámějším představitelem byl snad motocyklista-zpěvák Plastic Bertrand a kapela Plastic Ono Band v době, kdy Yoko Ono šila u Chemapolu Litvínov.

PÁČKA

Třeba brzdová, je to, co se láme při pádu téměř zároveň s plasty.

PNEUMATIKA

Tak ty měníme téměř jako ponožky. Někdo proto, že jim dává za krk tolik, že je prostě sjede, někdo (já) proto, že už mu teří a má strach z toho, že mu puknou dlouhým nepoužíváním. Je třeba je hustit na předepsaný tlak, páč když je pneumatika podhuštěná, doléhá jen okraji a když je naopak přehuštěná, nemá také tu správnou přilnavost, protože styčná ploška je malá. Dobrý je, zachovávat dostatečnou Hloubku vzorku z důvodu zalíbení se dopravní policii. Z toho vyplývá:

POKUTA

To je to, co někdy zaplatíme, či ne těm, co je ještě platíme.

POPELNÍK

Tento se vyskytuje na motorce velmi zřídka, protože poletující popílek vyfouknutý větrem z něj by moh rozladit ekologisty.

PERO

Nezbytná pomůcka motoristy zejména pokud rád bere stopařky…….
Nastavení různé, je potřeba velmi něžně laborovat, zkoušet. Každýmu vše nevyhovňuje.

PENÍZE

Velmi nutné ke všemu co jsem napsal výše i níže.

PŘEVODOVKA

Je zařízení, kde se mění převodový poměry. Zjednodušeně řečeno se tady převexlovávaj ozubená kola do různejch poloh a to nám umožňuje jet na stejný otáčky motoru třeba rychlejc. Ufff to je věta. Velikost koleček nám umožní na stejný otáčky na jedničku jet pomalu
do kopce s velkou silou a naopak s menší silou na čtverku po dálnici fičet vostopéro.

PALEC

Může se jednat o vztyčený….palec na znamení dobrý nálady, o jednotku šílenejch amíků (česky Inch) ve který se udává to, co v našich délkových a objemových mírách. Fakt je, že už jsme tak zblblí režimem, že rozměry pneumatik uvádíme v palcích běžně. Taky se může jednat o tzv. palec v rozdělovači, kterej svým rotačním pohybem rozděluje napětí mezi zapalovací svíčky jednotlivejch válců.

PÍST

O tom se snad ani zmiňovat nemusím. Snad je tolik, že se pěkně nakmitá než se zadře a já se kolikrát v práci nadřu a doma musím kmitat taky. Nad hlavou mu vybuchne směs, srazí jej dolů, on kopne do ojnice, ta na klikovku, ta se otočí a vyžene píst zase nahoru. No není to Sysifosská práce?

PŘILBA

Preservativ na hlavu. Ochrana před viry jako jsou stromy, svodidla, asfalt, kecy spolujezdce……

QUATRO

Q píšu záměrně, páč tady náčelník udělal kolonku a já si to u něj nechci rozházet, tak plním. Quatro je běžně nazývanej pohon na všechna 4 kola. Z těchto nám 2 chybí, takže nic.

RYCHLOST

Stav, při kterým se řítíte se strachem v očích do nejbližší zatáčky čelně k Favoritu jedoucímu proti Vám, bohužel ve Vašem pruhu. udávaná je v kilometrech za hodinu, dokladovaná na rychloměru.

RÁFEK

To je kolo, do kterýho se vkládá duše a obalí se pneumatikou. Někdy z důvodu úspory se duše vynechává. Blbý je, vynechá-li se při použití ráfku s drátovým výpletem. To vzduch uchází otvory kolem výpletu a nestačíte za jízdy dofukovat.

RUM

RUM = bum

REZERVA

Rezerva myšleno benzínová (rezerva jako pneumatika se totiž na motorce docela blbě vozí), by nám měla po vyjetí nádrže zaručit, že dojedeme ještě k nejbližší pumpě. Měla. Nezapomenout přepnout benzínový kohout do polohy RES, jinak byste na zbytek benzínu čekali dlouho…

ROZETA

Od slova růže. Ta, co mám na mysli je přišroubovaná na zadním kole, je na ní ozubení a řetěz do něj zapadající pohání zadní kolo na motorce. Zas jedna krkolomnost.

SÁNÍ

Pozor, neplést s nasáváním (viz RUM). Sání je soustava trubek, filtrů a hadic vedoucí z okolního luftu k našemu hladovýmu karburátoru.

SŮL

To je to svinstvo, co nám ničí stroje když vyjedem v zimě.

SPOLUJEZDEC

Spolujezdec/spolujezdkyně od slova spolu jezditi, byť se jen za náma vozí. Někdy slouží jako ledviňáček, matrace, či sponzor. V těch horších případech si musíme všechno udělat sami…

SPOJKA

Tak spojka nám spojuje právě výše zmíněnou převodovku s motorem. Aby se nám kolečka nevysypala a přechod byl plynulý, spojkové lamely nám kontakt zjemní. Na to v návaznosti:

SYNCHRONY

Synchronizují, neboli vylaďují otáčky dvou následně spojených koleček v převodovce, by do sebe zapadla bez nepříjemnýho klapnutí, či škubnutí. My starší, ještě školení na Praga V3S jsme řadili s meziplynem a mezispojkou právě kvůli těmto nepříjemným jevům. Tam se totiž ještě synchrony nevyskytovaly.

STOJAN

Hlavní, postranní. Postranní je po straně a na něj stavíme, či spíš opíráme motorku. Také na něm bývá spínač, který svou činností zamezí rozjetí motorky se stojanem odklopeným. Stojan hlavní nám zvedne motorku tak, že je zadní kolo ve vzduchu. Tedy těm, kteří to zvládnou.

SAKO

To na motorku jistě nepotřebujeme, i když v dnešní době….skůtry-město-manažer společnosti—kdo ví?

SEX

Na motorce za jízdy – blbost! Pícháte 2x. Zpětným zrcátkem partnerku či partnera do zad a …….. Vždyť říkám blbost.

TACHOMETR

Toto zařízení nám ukazuje kolik jsme najeli kilometrů, na rozdíl od rychloměru zmíněnýho výše. Může být denní, kdy nám píše po nastavení co jsme najeli za příslušnou etapu a celkový, který někteří z nás při prodeji stroje motají nazpátek, aby nepřiznali
celkový počet najetých kilometrů a mohli tak nasadit větší prodejní cenu. Mě taky nikdo nevěří těch 12000 km za 6 let.

TETOVÁNÍ ČILI KÉRKA

Téměř nezbytná věc pro motorkáře. Je vcelku jedno kde se na kůži vyskytuje, pokud to není zrovna na sedle spolujezdce (viz výše)

TLUMIČ

Pozor o5 nezaměňovat s tlemičem! (rozesmátým motocyklistou) Tlumič může být na výfuku (tlumí hladinu decibelů linoucích se za našeho miláčka), na řidítkách (tlumí rázy od nerovné vozovky) nebo tlumič pérování (tlumí zákmity vozidla způsobené taktéž nerovnostmi, či tloušťkou osob na motorce se vezoucích) Tyto můžou být jednočinné nebo dvojčinné. Rozepisovat se o tom nebudu, páč tomu zase tolik nehovím. (dvojčinný tlumí každý druhý kmit)

TLAK

Ve válcích je potřeba k dosažení optimálního výkonu ( fouká-li to kam nemá, jede to blbě), v pneumatikách (o tom už jsem psal), v krevním oběhu (o tom si přečtěte v Domácím lékaři).

ÚDRŽBA

Ta je potřebná, ba nutná. Chceme – li dlouho a kvalitně jezdit a ne jen opravovat a vypisovat blbiny na webu, je potřeba stroji taky něco vrátit. Takže nejlíp dle servisní knížky. Olejíček, filtříky, gumy, ložiska…

VISKOZITA

V podstatě hustota oleje použitého v motoru, tlumičích pérování. Kdysi jsme na škole zkoušeli těleso nořit do různejch olejů a zkoumali hustotu. Výsledek byl ten, že jsme byli jako prasata a to bylo asi tak všechno.

VÝFUK

Potrubí, kterým odchází z motoru to, co z nás prdelí.

W

Wint – závit

ZÁVLAČKA

Drátek zamezující matici aby se vyšroubovala ze šroubu v době, kdy to nejmíň potřebujeme.

ZÁSTĚRKA

Nikoliv oděv děvy připravující nám snídani, anóbrž to, co nejdřív sundáváme když si vezeme motorku novou z prodejny. Měla by zamezovat odlítajícím šutříkům rozsekat šňupák kolegovi jedoucímu za náma v otevřený přilbě. (to znám z cesty na Vranov…)

ZPÁTEČKA

Pro většinu motocyklistů nepotřebná, protože ji zkrátka nemají, leč tajně o ní sní.

ZASTÁVKA

= zákusek ať už v podobě dobré krmě, či dobrýho moku.

ZOUFALEC

Ten co mu ukradli motorku.

ZÁTKA

Nádrže, tu běžně neztrácíme, páč je napevno a oleje, kterou běžně ztrácíme, těm šťastnějším co maj v ní teploměr, ji kradou.