YAMAHA XJR 1300 – přehled modelů

V roce 1998 obohatila Yamaha modelovou řadu XJR strojem XJR 1300, zprvu jen pro japonský trh, od r.1999 celosvětově. Rok byly modely 1200 a 1300 vyráběny paralelně. Jak se dá poznat z modelového označení, spočívá hlavní rozdíl (mezi XJR 1200 a 1300) v zvětšeném objemu – z 1188 na 1251 cm3. Vnitřek motoru byl přepracován. Byly namontovány lehčí kované písty, které nyní neběhají ve vložkách válců z šedé litiny, ale ve vložkách válců z hliníkové slitiny opatřené ochranným nástřikem. Opticky je model XJR 1300 vyšší. Strany a zadek jsou upravené, i design sedadla byl změněn. Výška posedu je o 5 mm níže než u XJR 1200, což jistě uvítali jezdci nižších postav. Motor japonského prvního modelu už není černě natřen – na rozdíl od XJR 1200 motorů. “Fajfky” svíček spolu s kabely od svíček jsou ve sportovní červené barvě. U modelu XJR 1300 použila Yamaha pro domácí (japonský) trh na předním kole brzdy “Brembo”. Vzadu najdeme plně nastavitelné pružinové součásti Öhlins. Tachometr pracuje elektronicky. Počitadlo kilometrů ukazuje digitální číslice a případně i hodiny. Kontrolky blikačů, dálkového světla a volnoběhu jsou nyní umístěny v malém pruhu mezi přístroji. Moderním požadavkům odpovídají i kola – XJR 1300 jezdí sériově na pneumatikách 120/70 ZR 17 – 180/55 ZR 17. Na rozdíl od japonské “praverze” z r. 1998 obsahují “evropské” první vyrobené kusy modelu XJR 1300 černě nalakovaný motor. Také kokpit zůstal při starém. Digitálních hračiček, viditelných u japonských prvních kusů, se u evropského modelu výrobci vzdali. Použity byly jednodílné brzdy z R1 s 298 mm kotouči v kombinaci se změněným hlavním brzdovým válcem. Yamaha také u modelu XJR 1300 zesílila osu předního kola a vlivem toho upravila i ráfek. Spíše nenápadnou změnou zůstává modifikovaný rám. Průměr trubky rámu z vysoce pevné oceli činí teď 38,1 mm (podle obchodních informací Yamahy z r. 1998). Hliníková kyvná vidlice byla, dle Yamahy, také vyztužena. Chladič oleje je širší a má teď větší kapacitu. Stroj disponuje sekundárním řetězem DID 550 (XJR 1200 – DID 532) jako u R1. Shrnuto, Yamaha se u XJR 1300 soustředila na množství detailů. Bohužel firma Yamaha nedospěla k tomu, aby exportní model XJR 1300, jako už i XJR 1200, vybavila (v Japonsku povinnými a tedy běžnými) plně nastavitelnými tlumiči Öhlins a jinými hodnotnými detaily ve výbavě, jako např. členěným sedadlem (v Evropě jen u verze SP) nebo pochromovaným krytem střední části výfuku.

Roku 1999 vyrobila Yamaha, pokračující tak v tradici modelů 1200, paralelně k základní verzi XJR 1300 opět verzi SP. Dle Yamahy měla tato SP vylepšenou výbavu oproti normální XJR 1300. Tentokrát hned ve dvou atraktivních vícebarevných provedeních. V roce 2000 pokračovala Yamaha úspěšně ve vývojové řadě XJR. Byla tak vyráběna opět normální XJR a paralelně k tomu lépe vybavená SP řada – opět ve dvou individuálních barevných provedeních. Největší inovací, tedy nejlépe viditelnou, u obou variant, byl nyní stříbrně lakovaný motor. Podle Yamahy rok 2000 byl doposud nejúspěšnějším rokem. XJR dosáhly např. v německé “hitparádě” s více než 3500 prodanými kusy 7. místo. I v roce 2001 se počítalo s tím, že si řada XJR povede dobře. Modely SP roku 2001 byly nabízeny ve dvou barevných variantách. Zvláště žlutá verze svou barvou připomíná první “vydání” modelu SP Kenny Roberts z r. 1997. Motocykl se vyrábí opět v normálním provedení, a paralelně k tomu SP verze, u které je výběr ze dvou barevných variant.

Modelový rok 1999

Tento rok znamená posun z modelu 1200 na 1300. Motor má zvětšený obsah ( z 1188ccm na 1251ccm) a vyztužený tvrdší podvozek. Manipulace se zlepšila díky lepší přední vidlici s možností nastavení útlumu a předpětí a užší přední pneumatice (ze 130 na 120). Širší zadní pneumatika (180) a přední brzdy z modelu R1 drží brutální sílu na uzdě. Motor je vylepšen o nové hliníkové válce s chrom-kompozitním povrchem, kované písty a kompaktnější hnací řetěz. Tvar postraních plastů a zadního plastu je mírně pozměněn. Ovšem je věrný originálu a drží se nadčasové linie, která dělá tento stroj tak populární. Obrovský vzduchem chlazený motor v provedení s leštěnými chladícími žebry a DOHC hlavou je pastvou pro oko, stejně jako dvojitý ocelový rám s dvěma nádhernými tlumiči výfuků.

Standardní verze je černá a tmavě zelená.

Verze SP má navíc speciální barevnou úpravu, speciální povrch sedadla a tlumiče Öhlins. Tato verze je k dispozici v modré “Yamaha Racing France style” a černo-červeno-bílé “AMA racing series style”.

Modelový rok 2000

Doplnění modelů o stříbrnou metalízu.

SP modely jsou nabízeny v nových barvách modro-bílo-černé a červeno-bílo-černé.

Modelový rok 2001

Nové barvy a grafika pro SP edici: modro-černá a žluto-bílo-černá kombinace.

Modelový rok 2002

Nové karburátory, snížení hmotnosti o 6kg.

Další podrobnosti o snižování hmotnosti jsou například lehčí zadní kolo, lehčí kyvná vidlice, dutá zadní náprava a kompaktní zadní brzdové třmeny. Emise jsou v souladu s EU-1. Palivová nádrž, sedadlo a postraní kryty jsou upraveny tak, aby byl stroj užší ve střední části a nabídl místo pro kolena. Jízdní pozice se posunula mírně dopředu pro lepší manipulaci. Nastavení zavěšení je přepracované a zadní odpružení Öhlins je nyní součástí standardní výbavy. Také “speciální” barvy (s grafikou) jsou nyní standardem.

Barvy jsou černo-stříbrná, stříbrně-bílo-černá, modro-bílo-černá.

Některé barvy jsou nyní v kombinaci se stříbrným motorem.

Modelový rok 2003

Nová grafika a 3 základní barvy: černá, modro-černá a žluto-černá.

Žlutá barva se dodává s černým motorem, ostatní barvy se stříbrným motorem.

Modelový rok 2004

Nová kola a přední kotouče jsou lehčí. Nastavení zavěšení je tvrdší. Stroj je vybaven katalyzátorem a splňuje tím normy EU-2. Stroj má v základní výbavě imobilizér (čipem kódovaný klíč zapalování) a elektronické budíky.

Barvy pro tento rok jsou modrá (s grafikou) a černá (bez grafiky).

Modelový rok 2005

Nová modrá barva se širokým pruhem na palivové nádrži.

Černá barva pokračuje bez grafiky.

Modelový rok 2006

Modrá a černá barva pokračuje.

Modelový rok 2007

Významný krok ve vývoji XJR 1300: přijetí systému vstřikování paliva a optimalizace nastavení motoru.

Výfukový systém je nově vybaven ventilem EXUP s třícestným katalyzátorem pro splnění emisních norem EU-3 (opticky jeden výfuk na pravé straně stroje místo dvou). Díl pod motorem je z nerezové oceli místo černé barvy z předchozích let. Stroj je vybaven novějšími tlumiči Öhlins se snazším nastavením předpětí. Dále je vylepšené nastavení zavěšení a jízdní pozice. Budíky jsou mírně pozměněny. Čirá skla blinkrů a oválná zrcátka jsou standardně montována. Dvojí kulaté zadní LED světlo dělá tento model velmi dobře rozeznatelným.

Barvy jsou černá a modrá.

Modelový rok 2008

Představena nová bílá barva.

Černá barva dostala grafiku na palivovou nádrž.

Modelový rok 2009

Stříbrná barva dostává velmi speciální grafiku na palivovou nádrž.

Černá barva pokračuje.

Modelový rok 2010

Stříbrná a černá barva pokračuje.

Modelový rok 2011

Představena nová černá verze. Kombinace pruhů na palivové nádrži, krásný černý motor a poprvé černá kyvná a přední vidlice, vytváří velmi zvláštní efekt.