YAMAHA XJR 1200

Model XJR 1200 spatřil světlo světa v Japonsku v roce 1994. V designu je XJR 1200 úzce spjat se stylem 70. let, technicky je na úrovni 90. let – je moderní a klasický zároveň. Srdce stroje, vzduchem chlazený čtyřválec o obsahu 1188 cm3, pochází ze sportovního FJ 1200. Ve věku vodou chlazených vysoce výkonných motorů, v době, kdy předpisy o zplodinách a hluku jsou stále tvrdší, se dá koncept tohoto motoru označit za “posledního dinosaura”, neboť představuje druh ohrožený vyhynutím: veliký obnažený motor, jenž svůj vzduchem chlazený čtyřválec vystavuje větru. Jeho chladící žebra nejsou jenom namontovanou atrapou, ale plní důležitou technickou funkci. Jde o motocykl, který, k radosti svého vlastníka, vystavuje svoji techniku a svůj charakter bez úmyslu oslnit a bez kudrlinek.

Roku 1997 se objevila, paralelně k základní verzi XJR 1200, verze XJR 1200 SP King Replica. Byla vyvedená v barvách bývalého jezdce Yamahy Kenny Robertse a připomínala jeho slavnou kariéru a sportovní úspěchy. Tento stroj byl, stejně jako všechny následující SP modely, ve výrobním programu pouze 1 rok. Dle oficiálních údajů šlo o limitovaný počet kusů. V roce 1998 přišla Yamaha, opět v limitovaném počtu kusů, s modelem XJR 1200 SP Cristian Sarron. Námětem pro pojmenování byl nyní bývalý mistr světa z Francie. Modré lakování stroje se orientuje na Sarronův závodní motocykl XJR 1200, který pilotoval r. 1997 ve francouzském XJR CUPu. Technicky jsou standardní modely XJR a SP vybaveny skoro identicky. Rozdíly lze najít spíše v detailech. Tak například motocykly SP disponují možností nastavit napětí pružin u teleskopů či nastavitelnými ručními páčkami (od 1998 standard i u strojů XJR), dále specielním potahem sedadla, zlatou barvou řetězu nebo žlutými pružinami Öhlins (vlastní značka firmy Yamaha). Tyto pružinové součásti nejsou ovšem až tak dobré, protože jim chybí možnosti nastavení, které jsou běžné u originálů v obchodech s příslušenstvím.

Pro cestovní motocyklisty nabízí Yamaha jako originální příslušenství objemnou polokapotáž, samozřejmě i v barvách verze SP. Za zvláštnost lze považovat sériový rozměr pneumatiky předního kola -130/70 ZR 17 u modelu XJR 1200. Více lze zpozorovat rozdíly ve srovnání s japonskou verzí stroje XJR 1200. Pro domácí japonský trh bylo XJR vybaveno lépe. Šlo např. u předního kola o 4 pístkové brzdy “BREMBO” vzadu o plně nastavitelné pružiny a tlumiče Öhlins. Spodní “vidlicový můstek” je z leštěného aluminia. Černý prostřední díl výfuku pokrývá kryt z pochromovaného plechu. V roce 1996 byla pro Japonsko vyrobena varianta XJR 1200 R s “polokapotáží a přístroji v “race” (závodním) designu. Toto vybavení mělo jistě svoje přednosti. Ale naproti tomu jsou japonské XJR postiženy jinými zápory: Jejich motocykly mají omezovač nastavený na 180 km/h, což má příčinu v japonských zákonech. Hrozná věc, která nás, stejně jako jiné represálie postihující japonské bikery, díky bohu zatím nepostihla! XJR 1200 byla Yamahou v r. 1999 (celosvětově) nahrazena konstrukčně podobnou XJR 1300.

Základní technické údaje:

MOTOR: Vzduchem chlazený řadový čtyřválec.
Dva vačkové hřídele v hlavě válců
Čtyři ventily na válec
Čtyři rovnotlaké karburátory Mikuni BS36.
Elektromagnetické zapalování se senzorem škrtící klapky.
Vrtání/zdvih 77/63,8 mm
Objem válců 1188 cm3
Komprese 9,7:1
Maximální výkon 72 kW (98 k) / 8000 ot/min.
Maximální točivý moment 92 Nm/6250 ot/min.

PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ: Pětistupňová převodovka s koly ve stálém záběru.
Primární převod: ozubenými koly.
Sekundární převod: řetěz.

PŘEVODOVÝ POMĚR: 1/2,857
2/2,000
3/1,571
4/1,292
5/1115

RÁM: Dvojitý kolébkový s úhlem sklonu hlavy řízení 25°. Teleskopická vidlice s průměrem nosných trubek 43 mm.
Vpředu dvojitá kotoučová brzda o pr. 320 mm se čtyřpíst. třmeny.
Vzadu jeden kotouč o pr. 267 mm s dvoupíst. třmenem.
Pneu vpředu: 130/70 ZR 17 (58W)
Pneu vzadu: 170/60 ZR 17 (73W)

ROZMĚRY: Celková délka: 2255 mm
Celková šířka: 770 mm
Celková výška: 1120 mm
Výška sedadla: 785 mm
Rozvor: 1500 mm
Hmotnost bez náplní: 233 kg