XJR 1300 – tichá evoluce

Článek o tom, kterak japončík motorku vyrobil, aneb tichá evoluce XJR

Yutaka Kubo má rád velké motocykly a XJR 1300 je klasický velký motocykl přímo pro něj. Tento motocykl má klasický vzhled s masivním vzduchem chlazeným motorem, konvenčním tvarem nádrže, sedlem a postraními kryty. Ale i přes tradiční vzhled ukrývá XJR 1300 moderní technologie.

Kubo vysvětluje: “Většina vylepšení pro rok model 2002 není vidět na první pohled. Například jsme změnili palivovou nádrž, boční kryty, sedlo a řidítka. Důvodem pro změny bylo zajistit lepší manipulaci se strojem a přidat větší váhu na přední kolo. Na druhou stranu naši návrháři nechtěli změnit charakteristický vzhled tohoto klasického modelu. Tak jsem se vsadil, že většina bikerů změny na první pohled nepozná.”

Výroba XJR 1200 byla zahájena v roce 1995 a hned se uchytila, jako silný naháč pro lidi, kteří si rádi užívají kroutící moment obrovského motoru a uvolněné jízdy, aniž by obětovali sportovní ambice stroje. Za těch mnoho let koncept XJR díky mnoha změnám vyzrál, například i díky zvětšení obsahu na 1300 ccm v roce 1999.

XJR 1300 prošla zlepšeními v mnoha ohledech. “Hlavní cíl změn je zlepšení manipulace a pocitu jízdy na cestách plných zatáček, typickém terénu pro XJR 1300. Samozřejmě vylepšené ovládání je také velmi užitečné v městském provozu. Stroj se otáčí mnohem lehčeji a proplétání se zácpou vám dává pocit jízdy na mnohem menším stroji”, říká Oliver Grill, projektant v Yamaha Motor Europe a bývalý majitel XJR 1200.

“Při jízdách po venkově okolo našeho závodu v Iwata, jsme si říkali, aby i tak těžká a velká motorka, jako je XJR, těžila ze znalostí získaných při vývoji motorek, jako je Fazer, nebo série YZF. A já věřím, že i nový model má to, čemu říkáme “YAMAHA handling”. Mašina se stává uměleckým dílem.” Říká Yutaka Kubo, který vedl vývoj Fazeru 1000 a podílel se v minulosti na vývoji mnoha sportovních čtyřválcových modelů.

K dosažení lepší manipulace se strojem, vedle změněné jízdní pozice, byla snížena hmotnost o 6 kilogramů z 230 na 224 kilogramů. O několik roků dříve to byla hodnota pro supersportovní motocykly.

Pro podporu zlepšení manipulace bylo vylepšeno i zavěšení kol. Nastavení přední a zadní vidlice bylo změněno tak, aby se vylepšily jízdní vlastnosti. Obě kola jsou lehčí pro přesnější pružení.

Na druhou stranu se zvětšil průměr osy zadního kola a byla zvětšena tuhost kyvné vidlice.

Dokonce i motor byl pod drobnohledem inženýrů. Nový karburátor v kombinaci s novým vačkovým hřídelem má za výsledek lepší točivý moment v nízkých a středních otáčkách. “Díky tomu je jízda po venkovských cestách skutečné potěšení. Když zařadíte čtvrtý či pátý převodový stupeň, stále máte spoustu výkonu, když ho potřebujete”, říká Oliver s úsměvem.

“Je zajímavé pozorovat popularitu XJR, je stabilní jak v Evropě, tak v Japonsku”, dodává Tony Maeda, manažer plánování produktů v Yamaha Motor Europe. “Zejména v Japonsku zkušení motorkáři milují XJR, protože stroj je potěšení řídit na malých japonských silnicích i přes relativně vysokou hustotu provozu. Díky silnému motoru a hbité manipulaci jsem klidný i mezi dvěma auty a motor mi umožní lehce uniknout díky obrovskému kroutícímu momentu a výkonu. A stejně jako koncepce “customů”, je XJR ideální pro osobní vyjádření. Existuje spousta společností, co vyrábí příslušenství na XJR a já si můžu vybrat takový doplněk, aby byla XJR unikátní tak jak se mi líbí.”

Tichý vývoj XJR 1300 ukazuje mnohaletý závazek inženýrů a projektantů zajistit neustálé zlepšování modelů Yamaha, spíše než svévolnou změnu motocyklů, či jejich stylů. Myslíme si, že vyzrálí motorkáři ocení tento náš postoj.

zdroj: www.yamaha-motor.eu