Výměna motorového oleje

Výměna motorového oleje patří k základním úkonům při údržbě motocyklu. Provádí se po ujetí 6000 km. Osobně doporučuji (i když v manuálu se píše 1 x za dvě výměny) při každé výměně měnit i olejový filtr. Značku oleje a filtrační vložky volí každý dle obliby, mně se osvědčil motorový olej Castrol GPS 10W 40 a filtrační vložky Champion X302 či Hiflo Filtro HF401 ( obr.10 ).

K vlastní výměně: Nejprve musíme olej zahřát na cca 60 – 90 °C ( obr. 1 ). Ideální je vypustit ho následně po jízdě. Pokud nemáte teploměr a zahříváte motocykl na místě na volnoběh, mám odzkoušeno, že se olej zahřeje na cca 80°C asi za 20 minut. Poté postavíme motocykl na centrální stojan, povolíme výpustný šroub ( obr. 2, 3 ) a olej vypustíme do připravené nádoby ( obr. 4, 5). Pozor olej má 80°C, ať se nepopálíte!!! Po vytečení oleje zašroubujeme výpustný šroub zpět a dotáhneme (s citem!).

Následuje výměna filtrační vložky. Vyšroubujeme výpustný šroubek ve spodní části filtru ( obr. 6 ) a vypustíme z něj olej ( obr.7, 8 ). Následně pro lepší přístup k filtru demontujeme spojkový třmen ( obr.9, 11 ). Nyní povolíme středový šroub ( obr.12 ) a filtr vyšroubujeme ven ( obr.13 ). Pozor, malým výpustným šroubkem nevyteče všechen olej, něco zůstane uvnitř filtrační vložky a uvolní se až při demontáži fitru, proto je dobré mít motorku po celou dobu výměny podloženou igelitem nebo hadrou.

Vlastní filtr se skládá z obalu, středového šroubu, pružiny, podložky, papírové vložky a dvou gumových těsnění ( obr.14, 15 ) Je dobré 1x za 2-3 výměny koupit filtrační vložku, která obsahuje i sadu nových těsnících gumiček.

Pokračujeme. Vyndáme starou filtrační vložku a vložíme novou v pořadí pružina, podložka, filtrační vložka. Ještě před vložením nové filtrační vložky je vhodné ji napustit novým olejem ( obr. 16, 17 ). Následně potřeme gumové těsnění obalu olejem, aby se nám někde neskříplo. Kompletní filtr pak našroubujeme zpět na blok motoru a dotáhneme na předepsaných 15 Nm ( obr.18, 19 ). Namontujeme zpět spojkový třmen a dolejeme předepsané množství oleje (3 litry) ( obr. 20 ). Nakonec trochu protočíme startérem, aby se nám nový olej rozvedl po motoru a máme hotovo.

Pro redakci XJR
Pecouldek

Motorový olej
Doporučené třídy dle API: “SE”, “SF”, “SG”

Typ oleje Teplotní rozsah
SAE 10W/30 -10°C — 35°C
SAE 10W/40 -10°C — 45°C
SAE 15W/40 0°C — 45°C
SAE 20W/40 5°C — 45°C
SAE 20W/50 5°C — 50°C

Utahovací momenty šroubů:

 

  • šroub olejového filtru – 15 Nm
  • vypouštěcí šroub olejového filtru – 7 Nm
  • vypouštěcí šroub oleje – 43 Nm

Upozornění:

Používejte pouze olej bez chem. aditiv. Automobilové oleje (označované “Energy Conserving”) obsahují
aditiva, která mohou způsobit prokluzování spojky a startéru. Tím může dojít ke snížení životnosti těchto dílů
a ke snížení výkonu.